Chitwan & Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Noud Paanakker - WaarBenJij.nu Chitwan & Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Noud Paanakker - WaarBenJij.nu

Chitwan & Pokhara

Blijf op de hoogte en volg Noud

25 November 2016 | Nepal, Pokhara

Daar zit ik weer in een mooi 'cybercafe'. De internetsnelheid is hier echt om te janken. Ik ben letterlijk vijf uur bezig geweest met wat foto's uploaden en heb ondertussen twee afleveringen van zondag met lubach terug gekeken (de rest was buffertijd). Met de foto's van de jungletocht is wat fout gegaan, dus die houden jullie te goed (geen zin nog drie kwartier door te gaan). Ik krijg overigens nog wat meer kwaliteitsfoto's van mensen met wie ik gereist heb die wat betere camera's hadden, dus ook dat komt nog een keer.

Na mijn vorige reisverslagje ben ik dus doorgegaan naar Chitwan national park in het zuiden van Nepal. Ik zat daar in een eco-friendly verblijf, dus; vega menu, slapen in bamboe hutjes, douchen op zonnewarmte en schijten op een compost toilet. Ze deden zelfs niet aan olifantenritten (voor degene die dat nog niet wisten: dat is slecht). Daar een jungle tour gedaan. Eerst met een cano de rivier af (veel krokodillen/ vogels gezien) en daarna lopend de jungle in waar we neushoorns, herten en nog meer exotische vogels zagen. Helaas geen tijgers gespot. Los van het feit dat ze bijna zijn uitgemoord, zijn ze erg schuw en het gras staat erg hoog in deze tijd van het jaar, dus weinig kans om ze te zien. De volgende dag nog wel een wilde olifant gespot van de overkant van een rivier. Die dag een fiets gehuurd en over het platteland gefietst: was erg nice. Ook nog de bufferzone in gegaan: stuk jungle waar je geen permit voor hoeft te kopen. Hier weer neushoorns, vogels, herten en dit keer ook nog wat apen gezien. Toen was het wel mooi geweest en ben ik doorgegaan naar Pokhara.

Pokhara (900m) is een stuk schoner en chiller dan Kathmandu, er zijn veel toeristen, maar volgens mij is het ook een beetje een vakantieoord voor de (rijkere) Nepalezen. Na een paar dagen chillen (onder andere met wat Finse lui die ik kende uit Kathmandu), ben ik begonnen aan een trekking naar Annapurna Base Camp (4130m). Onderweg een Nederlander en een Engelsman tegengekomen, dus daar heb ik eigenlijk de heletijd samen mee gelopen. We waren misschien wat ambitieus, we probeerden de trekking wat sneller te doen dan de meeste mensen. Het resultaat was dat ik bovenaan he-le-maal uitgeput was en knallende koppijn had (hoogteziekte). Het was allemaal best zwaar, maar we hadden wel continu mooie uitzichten (en lekker weer). Onderweg vaak Dal Bhat gegeten (typisch Nepalees gerecht, zie foto), best lekker en je krijgt waar voor je geld: je krijgt altijd een refill. Op de terugweg zijn we nog langs hotsprings gegaan, dat was wel echt even nodig. Oja op de terugweg ook ziek geworden (nu nog steeds), dus ik had op een gegeven moment helemaal geen energie meer, de laatste twee uur heeft een van de jongens mijn tas gedragen omdat ik niet meer vooruit kwam en op het punt stond om out te gaan:p Ik blijf wel door eten, maar het lijkt er op dat ik niks op neem dus ben nogal afgevallen.

Bij terugkomst in Pokhara lekker gaan chillen. Naar de kapper gegaan (die ook gelijk een full body massage gaf). Van te voren geen prijs afgesproken, dus veel te veel betaald, maar dat maakte allemaal niets meer uit:p Ook nog gaan paragliden, was erg nice. En weer naar de openluchtbios geweest (de week daarvoor ook). Toen kwam ik erachter dat ik eigenlijk wel eens een beetje vaart mocht gaan maken omdat ik rond 1-2 december in Agra (India) heb afgesproken met Jesse. Ik wil daarvoor nog langs Varanasi dus moet nu Nepal gaan verlaten. Morgen neem ik de bus naar Varanasi, duurt 24 uur... Heb deze maand eigenlijk alleen maar negatieve verhalen gehoord over India van medereizigers. En het is ook nog eens onmogelijk om in Nepal Indiaas geld te krijgen en ik hoor dat er in India bij elke bank elke dag gigantische rijen staan sinds de regering iets meer dan een week geleden zonder aankondiging besloot om de 500 en 1000 biljetten eruit te halen (waardoor 80% van het cashgeld in omloop waardeloos is geworden). Dus ben erg benieuwd wat ik in India ga aantreffen en hoe ik het zal vinden...

Over een paar weken zal ik het laten horen;)

  • 25 November 2016 - 16:33

    Mirjam:

    "Neushoorns, herten en andere exotische vogels", hahaha je bent echt n zoon van je vader hoor! Nul verstand van beesten, en dan valt t bij jou nog mee, kun je nagaan.
    Maar alle gekheid op n stokje; in India zijn per 8 nov de 500 en 1000 roepie biljetten ongeldig verklaard, dit geeft een hoop onrust. Noordoost India en de grens met Pakistan is vooral onrustig. Maar dat is het officiële reisadvies, dat is wat algemeen natuurlijk. Ga bij twijfel gewoon ergens anders heen, België ofzo.
    Veel plezier! Zoen, Mirjam

  • 25 November 2016 - 17:05

    Gerard:

    Hi Noud, hopelijk voel je je al wat beter. iedereen wordt daar ziek, maar wel lullig. Mooie bergtocht, paragliding enzovoort. Wat een prachtig avontuur. Ga zo door. wel wat rustiger en pas op wat je eet. Goed blijven drinken (bottle water). Geniet en laat veel van je horen.
    Oom Gerard

  • 25 November 2016 - 17:10

    Bertien:

    Hoi Noudje,
    Leuke en spannende avonturen!
    Ik zou zo met je mee willen naar de evergreen ecolodge en het prachtige Anapurna.
    Gaar het al beter met je gezondheid? Ze hebben daar ook dokters hè.
    Veel plezier in India. Het zal zeker ook prachtig en bijzonder zijn!
    Doei doei liefs van Bertien

  • 27 November 2016 - 10:01

    Pa:

    He, beroerd dat je daar zo ziek kunt worden. Niet te veel afvallen hoor; weekje eten inlassen! Hoewel 't chillen nog wel lukt lees ik. Tof, paragliding; lijkt me nog wel eens wat. Inmiddels in Varanasi; we zijn benieuwd naar vervolg, maar paar weken wachten kan wel.
    Groeten, je pa.

  • 27 November 2016 - 22:24

    Monique:

    Lieve Noudje,
    Wat een avonturen beleef je.Wel voorzichtig zijn hè, een berg van meer dan 4000 meter even snel omhoog willen....?! Hoe is het nu met je? Rustig aan doen en goed op je zelf passen! Veel plezier!! Dikke zoen van Monique

  • 06 December 2016 - 16:45

    Thijs:

    Mooie verhalen man! Klinkt goed allemaal. Veel plezier met Jesse! Später. Thijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Noud

Actief sinds 26 Okt. 2016
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 1242

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2016 - 01 Mei 2017

Nepal, India, Myanmar en Indonesië ofzo

Landen bezocht: